هشتک روانشناسی

آخرین فعالیت‌های هشتک روانشناسی

درباره هشتک روانشناسی

هشتک روانشناسی

محبوبه طباخیان

__General Patterns of Teaching__

پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸

 /مراحل الگوى عمومى تدريس /

در الگوى عمومى تدريس، فرايند تدريس را مى‌توان به پنج مرحله به شرح زير تقسيم کرد: (سيف، على‌اکبر- ۱۳۶۸؛ ص ۵۷-۶۲.)

- مرحلهٔ اول: تعيين هدف‌هاى تدريس (instructional objective) و هدف‌هاى رفتاري.

هدف‌هاى تدريس خود را بصورتى عينى و قابل اندازه‌گيرى تعريف و مشخص کند؛ به عبارت ديگر، اطلاعات، مفاهيم، اصول و ساير مطالب و محتواى درس بايد بصورت هدف‌هاى کاملاً صريح و روشن بيان شده باشد.

 

- مرحلهٔ دوم: تعيين رفتار ورودى و ارزشيابى تشخيصي.

اصطلاح رفتار ورودى در اينجا منعکس‌کنندهٔ کليهٔ يادگيرى‌هاى گذشتهٔ فراگيران، توانايى‌هاى عقلي، وضع انگيزشى و برخى عوامل اجتماعى و اقتصادى مؤثر در يادگيرى و ميزان رشد آنان است.

 

- مرحلهٔ سوم: تعيين شيوه‌ها و وسايل تدريس (instructional procedure and media).

در اين مرحله، معلم بايد شيوه‌ها و وسايل تدريس خود را با توجه به مفاهيم درس و شرايط و امکانات و ويژگى‌هاى فراگيران انتخاب کند. 

 

- مرحلهٔ چهارم: سازماندهى شرايط و موقعيت آموزشي.

در فرايند آموزشي، فقط انتخاب محتوا، روش و وسيله کافى نيست. معلم بايد بتواند از مجموع امکانات به نحو شايسته استفاده کند. او نخست بايد خود را براى تدريس آماده کند و سپس به آماده کردن کلاس و محيط آموزشى بپردازد.

 

- مرحلهٔ پنجم: سنجش و ارزشيابى عملکرد (performance assessment).

مرحلهٔ نهايى اين الگو به ارزشيابى ميزان يادگيرى شاگردان پس از پايان تدريس اختصاص دارد. 
 

/یادگیری معنادار چیست؟ /
 به آن نوع یادگیری گفته می‌شود که مفاهیم جدید، ریشه در مفاهیم گذشته فرد داشته باشد و براساس آن بنا شود. 


 /مفهوم تکالیف درسی /

تکالیف درسی جز پایدار آموزش هستند که با مانوس کردن دانش آموزان با موضوعات درسی در جهت دست یابی آنها به اهداف متعدد آموزشی "فرصت یادگیری " ایجاد می کنند .

/جنبه ی ارزشمند تکالیف خانگی /

تکالیف خانگی منجر به افزایش توان مطالعه ، آموختن مسئولیت و تعهد ، مشارکت والدین ، نظم و انضباط در دانش آموزان و عمق بخشیدن به یادگیری می شوند .

 

/اهداف و تاثیرات تکالیف خانگی /

1-     باعث تمرین و تکرار موضوع درس و تثبیت یادگیری می شود .

2-     باعث مشارکت فعات دانش آموز در امر یادگیری می شود .

3-     موجب رشد شخصی و خود انضباطی دانش آموز می شود .

4-     باعث مروردرس و آمادگی بیشتر دانش آموز در جهت یادگیری مباحث جدید می شود .

5-     موجب خود سنجی دانش آموز و اصلاح نقایص اش در زمینه ی موضوع درسی می شود .

 

 /اصول و ویژگی های مطلوب تکالیف خانه /

 1-  تکالیف نباید به عنوان ازار تنبیه استفاده شود

2-     تکالیف باید در حد توان و سطح رشد دانش آموز باشد.

3-     تکالیف باید جذاب بوده و از فعالیت های کلاسی متمایز باشند

4-     ارائه ی راهنمایی های لازم معلم به دانش آموزان در مورد تکلیف موردنظر

5-     کنترل مداوم تکالیف و بازخورد دادن به دانش آموزان به منظور ایجاد تعهد و انگیزه بخشی به آنها

6-     نظر خواهی از دانش آموزان در مورد نوع تکلیف به منظور ایجاد حس مسئولیت پذیری و اعتماد به نفس و یادگیری بهتر می شود. 


چاپ این صفحه

  • سلام به وبلاگ من خوش آمدین

  • این وبلاگ پیرامون مباحث جالب روانشناسی آپدیت میشه

  • من محبوبه هستم و در مورد مغز و کارکردهای شناختی مطالعه می کنم

  • اینستاگرام من dalve.ehsas هست

هشتک روانشناسی

"Civilization was the main reason for human alone.   "Sigmund Freud

/Civilization was the main reason for human alone/
"Sigmund Freud"