/مراحل الگوى عمومى تدريس /
در الگوى عمومى تدريس، فرايند تدريس را مىتوان به پنج مرحله به شرح زير تقسيم کرد: (سيف، علىاکبر- ۱۳۶۸؛ ص ۵۷-۶۲.)
- مرحلهٔ اول: تعيين هدفهاى تدريس (instructional objective) و هدفهاى رفتاري.
هدفهاى تدريس خود را بصورتى عينى و قابل اندازهگيرى تعريف و مشخص کند؛ به عبارت ديگر، اطلاعات، مفاهيم، اصول و ساير مطالب و محتواى درس بايد بصورت هدفهاى کاملاً صريح و روشن بيان شده باشد.
- مرحلهٔ دوم: تعيين رفتار ورودى و ارزشيابى تشخيصي.
اصطلاح رفتار ورودى در اينجا منعکسکنندهٔ کليهٔ يادگيرىهاى گذشتهٔ فراگيران، توانايىهاى عقلي، وضع انگيزشى و برخى عوامل اجتماعى و اقتصادى مؤثر در يادگيرى و ميزان رشد آنان است.
- مرحلهٔ سوم: تعيين شيوهها و وسايل تدريس (instructional procedure and media).
در اين مرحله، معلم بايد شيوهها و وسايل تدريس خود را با توجه به مفاهيم درس و شرايط و امکانات و ويژگىهاى فراگيران انتخاب کند.
- مرحلهٔ چهارم: سازماندهى شرايط و موقعيت آموزشي.
در فرايند آموزشي، فقط انتخاب محتوا، روش و وسيله کافى نيست. معلم بايد بتواند از مجموع امکانات به نحو شايسته استفاده کند. او نخست بايد خود را براى تدريس آماده کند و سپس به آماده کردن کلاس و محيط آموزشى بپردازد.
- مرحلهٔ پنجم: سنجش و ارزشيابى عملکرد (performance assessment).
مرحلهٔ نهايى اين الگو به ارزشيابى ميزان يادگيرى شاگردان پس از پايان تدريس اختصاص دارد.
/یادگیری معنادار چیست؟ /
به آن نوع یادگیری گفته میشود که مفاهیم جدید، ریشه در مفاهیم گذشته فرد داشته باشد و براساس آن بنا شود.
/مفهوم تکالیف درسی /
تکالیف درسی جز پایدار آموزش هستند که با مانوس کردن دانش آموزان با موضوعات درسی در جهت دست یابی آنها به اهداف متعدد آموزشی "فرصت یادگیری " ایجاد می کنند .
/جنبه ی ارزشمند تکالیف خانگی /
تکالیف خانگی منجر به افزایش توان مطالعه ، آموختن مسئولیت و تعهد ، مشارکت والدین ، نظم و انضباط در دانش آموزان و عمق بخشیدن به یادگیری می شوند .
/اهداف و تاثیرات تکالیف خانگی /
1- باعث تمرین و تکرار موضوع درس و تثبیت یادگیری می شود .
2- باعث مشارکت فعات دانش آموز در امر یادگیری می شود .
3- موجب رشد شخصی و خود انضباطی دانش آموز می شود .
4- باعث مروردرس و آمادگی بیشتر دانش آموز در جهت یادگیری مباحث جدید می شود .
5- موجب خود سنجی دانش آموز و اصلاح نقایص اش در زمینه ی موضوع درسی می شود .
/اصول و ویژگی های مطلوب تکالیف خانه /
1- تکالیف نباید به عنوان ازار تنبیه استفاده شود
2- تکالیف باید در حد توان و سطح رشد دانش آموز باشد.
3- تکالیف باید جذاب بوده و از فعالیت های کلاسی متمایز باشند
4- ارائه ی راهنمایی های لازم معلم به دانش آموزان در مورد تکلیف موردنظر
5- کنترل مداوم تکالیف و بازخورد دادن به دانش آموزان به منظور ایجاد تعهد و انگیزه بخشی به آنها
6- نظر خواهی از دانش آموزان در مورد نوع تکلیف به منظور ایجاد حس مسئولیت پذیری و اعتماد به نفس و یادگیری بهتر می شود.
سلام به وبلاگ من خوش آمدین
این وبلاگ پیرامون مباحث جالب روانشناسی آپدیت میشه

من محبوبه هستم و در مورد مغز و کارکردهای شناختی مطالعه می کنم
اینستاگرام من dalve.ehsas هست